عقیق چیست؟ و چه انواعی دارد؟

مطالب مفید درباره سنگ های زینتی و جواهرات

خرید انگشتر نقره مردانه دست ساز


عقیق چیست؟ و چه انواعی دارد؟

ا

طیف رنگ های سنگ عقیق                                                                          

طیف رنگ سنگ عقیق بسیار گسترده است.از سفید یخی شروع شده و به سیاه ختم می شود،در بین سفید تا سیاه بی نهایت رنگ وجود دارد که همه آن رنگ ها طبیعی هستند که می توان به رنگ های زیر اشاره نمود:

انواع سنگ عقیق:

سنگ عقیق نباتی یا یخی

سنگ عقیق کبود

سنگ عقیق زرد

سنگ عقیق نارنجی یا پرتقالی

سنگ عقیق سبز یا زیتونی

سنگ عقیق قهوه ای

سنگ عقیق قرمز

سنگ عقیق آلبالویی

سنگ عقیق سیاه

هریک از عقیق های ذکر شده خود شامل دسته ای از رنگ ها می شود که از کم رنگ شروع شده و به پر رنگ ختم می شود.

 

اگر سنگ عقیق از برش خوبی برخوردار باشد و با ظرافت تمام طراحی شده باشد قیمت و ارزش آن بیشتر میشود.

بارها و بار ها سوال شده است که:

عقیق اصل و اصیل را چگونه تشخیص دهیم؟

در گذشته سنگ ها  مصنوعی از هر نوع سنگی کیفیت لازم را برای نشان دادن اصل بودن آنها نداشت و تشخیص اصل و فرع بودن انها آدمی را به زحمت نمی انداخت.این مورد تنها در مورد عقیق نیست.در سایر جواهرات هم بدین گونه بوده است. ولی امروزه با پیشرفت در این  زمینه علمی،متخصص های این رشته از علم، توانسته اند جواهراتی را تولید کنند که در نظر اول به هیچ عنوان نمی توان بین اصل و مصنوعی آن تفاوتی را احساس کرد.مثلاًدر زمینه ساخت الماس مصنوعی به جایی رسیده اند که توانسته اند الماس مصنوعی را تولید کنند که وزن حجمی آن،شفافیت و تلألو آن با الماس واقعی هیچ فرقی ندارد. در زمینه ی تولید زمرد، یاقوت،فیروزه و همچنین عقیق  نیز بدین صورت است.

 

لذا این طور است که بسیاری از اساتید که به صورت تجربی اقدام به کارشناسی سنگ ها و جواهرات می کردند،امروزه کمی دچار مشکل شده اند و دیگر نمی توان با دقیق کامل به نظر آن ها استناد کرد. در همین راستا آزمایشگاه های  بسیار مجهزی تأسیس شده که افراد متخصص با استفاده از دستگاه های بسیار حرفه ای و دقیق، میکروسکوپ های مخصوص،پروژکتورهای بسیار دقیق که با تابانیدن نورهای ویژه روی سنگ ها با اندازه گیری میزان جذب نور و خروجی نور از داخل سنگ اقدام به کارشناسی سنگ ها می کنند تا بتوانند به طور دقیق اصالت آن را تأیید کنند. کارشناسی این مراکز یک امتیاز هم دارد و آن این است که فرآیند کارشناسی را ثبت کرده و با مهر و امضای معتبر برای آن سنگ دفترچه شناسایی یا شناسنامه صادر می کند که کار پسندیده و مفیدی است.

 سنگ عقیق

در گذشته اهل فن با انجام کارهای خاصی مثل کشیدن چاقو روی عقیق،مالیدن عقیق روی پشم و ایجاد حالت مغناطیسی در سنگ که  موجب جذب خاکستر،مو و کاغذ شود و… از این دست اعمال در مقایسه با آزمایشگاه های مجهز  امروزه کمی شبیه طنز شده است.

 

بعد از تعیین اصالت سنگ که مهم ترین موضوع درباره ی عقیق است،لازم به ذکر است که بهترین و مرغوب ترین رنگ عقیق،عقیق قرمز است،آنچه اصالتاً در امور معنوی و استحباب سفارش شده عقیق قرمز است. ازنظر زیباشناسی هم عقیق قرمز بسیار زیبا تر از سایر رنگ های عقیق می باشد. معمولاً اساتیدحکاک، که روی سنگ  عباراتی از قرآن،اسامی ائمه،احادیث،اذکار و ادعیه را روی سنگ عقیق حکاکی می کنند  سنگ عقیقی با رنگ قرمز با تلألو ی زیاد را انتخاب می کنند که الحق و الانصاف زیبایی خاص خود را دارد. این سنگ به طور سنتی جهت رفع چشم زخم و استحباب بین مسلمانان بسیار سفارش شده است و در باب استفاده از این سنگ زیبا روایاتی معتبر از معصومین(ع)موجود می باشد.

سنگ عقیق

 

مطالب پیشنهادی :



می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 218

تاریخ انتشار: پنج شنبه 24 آبان 1397 ساعت: 19:48

برچسب ها : ,,,,,,,,
نظر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










دوستان و همکاران

با مرجع گرافیک دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما تهران گراف قالب گراف
تمامی حقوق سایت و قالب برای((مطالب مفید درباره سنگ های زینتی و جواهرات)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت ۲۰۱۳
طراحی و سئو: تهران گراف ترجمه: قالب گراف